Prvi šablon, epizoda 6. – Displej i tražilo

Ovaj post je jedan od nastavaka ovde započete priče.

.

Kada sam pre par godina sa malog elektronskog tražila prešao na zuher DSLR-a bio sam totalno oduševljen. Istini za volju, taj prelazak je više bio povratak na pomalo zaboravljeni osećaj koji sam imao na svojoj matoroj Minolti i to je imalo nekog udela u mom oduševljenju. Sa druge strane, tek tada sam shvatio koliko neke stvari moguće samo na elektronskim tražilima umeju da zafale.

Ako bih zamišljao savršeno tražilo, ono bi bilo optičko, kombinovano sa transparentnim displejom koji bi prikazivao razne korisne informacije, po izboru fotografa i pored toga u njemu bi se video i određeni prostor oko kadra koji će biti snimljen (da, kao na nekim rangefinder-ima). Pošto ovde pričamo o aparatu bez ogledala, optičko tražilo može da se izvede samo kao zasebno u već pomenutom rangefinder stilu, što sa sobom nosi probleme sa paralaksom, lošim prikazom i ograničenim rasponom usklađenosti sa vidnim uglom objektiva. Pošto je znači tražilo već čisto elektronsko, red je da se taj kapacitet maksimalno iskoristi.

Za početak ću da postavim neke granice. Po pitanju rezolucije neki realan minimum je oko 1500 x 1000 piksela (valjalo bi više), uz ozbiljno kvalitetni prikaz i to na oba displeja.

Kažem oba pošto kao što dolikuje savremenom elektronskom aparatu, ovaj moj šablon ima dva displeja. Jedan se naravno komotno baškari većim delom zadnje strane aparata, gde mu je u suštini i mesto i površina mu je potpuno osetljiva na (multi)dodir. Pored toga ima i mogućnosti rotacije do 60° na gornju i 30° na donju stranu, što iako nije mnogo smatram sasvim dovoljnim za hvatanje nekih scena iz gornjeg i donjeg rakursa, uz dovoljno čvrstu konstrukciju. Drugi displej je smešten u elektronsko tražilo (EVF) u telu aparata. Tražilo je smešteno na levoj strani, baš tamo gde je nekada bilo smešteno tražilo na rangefinder telima. Oduvek sam gotivio taj oblik. Takođe važna stvar, izvedeno je tako da lako mogu da ga koriste i fotografi sa naočarima.

Odmah do elektronskog tražila je mali senzor koji će automatski uključivati taj displej kada se aparat prinese oku i istovremeno gasiti veliki displej, isključivati opcije registrovanja dodira dela (ili celog) velikog displeja. Po izboru bi taj senzor moga o da uključuje neke dodatne funkcije kao na primer automatsko permanentno fokusiranje. Ta dva displeja nisu samo dva načina da se vidi jedna ista stvar, već bi morali raditi kao sistem, kao tim.

Ima mnogo prostora da se iskoriste prednosti elektronskog tražila što su pre svega potpuna preciznosti prikaza kadra koji će biti snimljen, usklađenost prikaza sa podešavanjima aparata i lako kombinovanje tog prikaza sa ostalim korisnim sitnicama kao štio su parametri snimanja, potvrda fokusa, spremnosti blica (i daljinski okidanih bliceva) i slično.

U stvari u nekim slučajevima i ne baš preterano slično, ali bar podjednako korisno. Živi histogram, čak i kada je prilično sitan ume mnogo da znači, a moguć je i živi prikaz delova kadra koji bi na snimku izgoreli ili bili zapušeni (živi gamut warning). Verni prikaz pri aktivnom podešavanju balansa belog već postoji na aparatima, ali DOF preview bez preteranog zatamnjenja bi bio jako koristan, kao i neki prikaz snimka pri aktivnoj brzini zatvarača na malo dužim ekspozicijama. Prikaz mreže za poravnanje kadra (grid) može da se izvede u željenoj gustini, ravnomerno ili neravnomerno, u biranoj boji i intenzitetu u odnosu na sliku sa senzora. Pored prikaza punog kadra koji se snima, elektronsko tražilo može da prikaže i samo neki deo kadra (uz smanjeni živi prikaz celog kadra sa pozicijom uvećanog dela), kao pomoć fokusiranju ili biranju odgovarajućeg momenta za snimak. Dodatna prednost je što sve te korisne stvari mogu biti prikazane stalno ili samo na poziv nekim tasterom. Prikaz ikonica i podataka se može postaviti preko slike živog prikaza, gde god fotografu odgovara, ili uz malo smanjen prikaz kadra to sve može biti prikazano kontrastno na tamnoj i svetloj pozadini. Moguće je i birati odnos veličina prikaza pratećeg sadržaja i veličine prikaza kadra. Za nostalgične i izbirljive, moguće je čak udesiti da taj prikaz liči na prikaz na nekom starom aparatu, na primer sa simuliranom analognom kazaljkom za ekspoziciju ili otvorom blende prikazanom kao kroz prozorčić na dnu zuhera nekog starog SLR-a.

Kada na to sve dodamo opciju da je spoljni displej osetljiv na dodir dobijamo dodatnu opciju kontrole. Kada se koristi za kadriranje, pored svih gore pomenutih prikaza, moguća je i laka kontrola i korekcija svih parametara koji nisu na nekom dodeljenom tasteru ili točkiću kao i određivanje tačaka za fokusiranje. Kada se za kadriranje koristi tražilo taj displej i dalje može biti jako korisno upotrebljen. Osim što se koristi za pregled snimaka, umesto živog prikaza bi prikazivao podešavanja aparata i opcije lake izmene i korekcija, a kada se aparat prinese oku, displej bi se gasio da ne smeta, ali njegova osetljivost na dodir bi i dalje bila korišćena. Prema potrebama fotografa bi se podešavalo koji deo te površine će se koristiti (ostatak bi se ignorisao), pa se ne bi dešavalo da fotografima koji „nišane” levim okom nos pravi probleme na displeju. Odabrani osetljivi deo displeja bi se mogao iskoristiti za korekciju pozicije fokusne tačke, pomeranje prikaza u uvećanom režimu (asistencija ručnog fokusiranja) ili bi se jednostavno mogao izdeliti na proizvoljan (mali) broj površina koje bi bile programirane kao tateri sa nekom odabranom komandom ili funkcijom.

Naravno, displej osetljiv na dodir bi otvorio nove mogućnosti organizacije menija i svih opcija podešavanja. Prošlo je vreme kada su displeji bili samo prikaz.

.

Epizoda 7. – Video

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s