Digital Harinezumi 2++

U danima kada svaki novi digitalni fotoaparat po pravilu raspolaže dvocifrenim megapikselima, Digital Harinezumi 2++ bi se brzopleto mogao opisati kao neozbiljna egzotika. Pri tom ne mislim neozbiljno u smislu bućkuriša raznih koncentrata koji završe u tetrapaku sa Egzotik etiketom, već namernu parodiju ozbiljnosti kojom se danas kite neki fotografi, posebno ekipa koja kupuje nove kamere, a da ni stare nisu iskoristili kako valja? To može biti interesantna tema za neku diskusiju, ali sada imam nešto interesantnije u planu.

.

Digital Harinezumi 2++

.

… flešbek intermeco …

Težnja da fotoaparati budu sitniji je prisutna u fotografiji još od početaka, potpuno razumljivo kada se uzme u obzir da pričamo o vremenu kada fotoaparati uglavnom nisu bili značajno (ili uopšte) sitniji od dimenzija gajbe piva. Početak korišćenja filma u obliku trake umesto ploča je aparate učinio lakše prenosivim i pristupačnim. Među prvima, u toj priči je Kodak Brownie. Kada je usitnjavanje stiglo do široke upotrebe 35 mm-skih filmova („lajka” format) pročulo se mišljenje da je na primer dovoljno, ali je i dalje bilo upornih koji su želeli još sitnije. Najuporniji ekstrem u tom smeru, ako ne računamo tajne špijunske spravice, je naravno Minox. Upornim insistiranjem na sićušnosti stigli su do kadra manjeg od dimenzija senzora današnje više klase kompaktnih digitalaca. Najveće „omasovljenje” minijatura je pokrenla 110 film kaseta, tako neminovno slična kaseticama filma za Minox, samo veća. Bila je jednostavna za upoterbu i nudila dovoljan kvalitet snimka za prihvatljiva povećanja do 10 x 15 cm. Bilo je tu i ozbiljnih, a neki manje ozbiljni su bili šokantno sitni.

Na nekom drugom koloseku se za sve to vreme svojim tempom razvijala neka nemarna opuštena fotografija oslobođena perfekcionizma i skupe optike. Sa prostom namerom da se fotografisanjem nešto zabeleži, ali kroz zabavu i slobodno istraživanje i izražavanje umesto uz tabele, trećine i termometre. Sve je počelo kao „nepravilna” upotreba jednostavnih jeftinih postojećih modela, ali su se uskoro pojavili aparati namenjeni baš takvim šarlatanima. Taj talas će ostati zapamćen pod imenom Toy Camera. Izbor je prilično šaren, u nekim slučajevima i bukvalno šaren. U taj koš su brzo ušli razni jeftini eksperimenti, razni jednokratni modeli i još svašta. Ipak kao sinonim za ovakve aparate ustoličilo se ime Holga koja u najpoznatijem, srednjeformatnom izdanju postala legenda.

… i da, postoji i sićušna Holga Micro 110.

.

… nešto sasvim drugačije …

Negde  sredinom proleća sam u neke trenutke dokolice švrljao netom u raspitivanju šta li bi to moglo da bude digitalno a da ima neki šmek Holge i tako prvi put saznao za ovaj interesantni aparatić. Naravno, momentalno sam odagnao svaku pomisao da bi mi nešto tako moglo pasti šaka na probu, ali s obzirom da čuda postoje uvek postoji neka šansa da se neko i desi i desilo se. Pružila mi se prilika da se nedelju dana družim sa ovim … nečim.

Prvi utisak je svakako oblik. Više liči na neku bebeću igračkicu u pogrešnoj boji, a iskusno oko naravno primećuje sličnost sa oblikom starih 110 (i 126) film kaseta. Onda težina ili bolje reći iznenađujuća lakoća, koja opet počinje da podseća na igračkicu. Jednom rečju čudo. Potom mešavina iznenađenja i čuđenja dostupnim komandama i podešavanjima, skromnim čak i za najautomatskije kompaktiće. Surovo asketski, a opet na svojstven način dovoljno.

Sva podešavanja menija su po ili/ili sistemu i tu su: Rezolucija slike (Hi=2048×1536 ili Lo=1024×768),  ISO osetljivost (ISO 100 ili 800) i uključivanje ili isključivanje (on/off) tajmera, pregleda snimaka, crno-belog moda i „nemog” snimanja videa.  To je to. Opcija za brisanje nekog snimka postoji kao trik kombinacija tastera, ali nisam našao mogućnost podešavanja datuma i vremena, što me je malo zabezeknulo. Prosto rečeno, prosečan mobilni sa kamericom ima više opcija.

Za ekstremne nostalgičare/entuzijaste  koji ne žele da koriste majušni jedva upotrebljivi displej, na gornjoj strani aparata postoji mali sklopivi okvir koji uz malo vežbe ume da se ponaša kao tražilo. Rezultati upotrebe tog, „okvirnog” tražila naravno neodoljivo podsećaju na rezultate snimanja bez ikakvog kadriranja.

Šlag na tortu utisaka o ovom aparatiću sledi kada počne forografisanje. Čoveka obuzme neka čudna bezbrižna neizvesnost. Svaki snimak je mešavina nostalgično očekivanog  i iznenađenja. Sva podešavanja su potpuno automatska, kao i obrada koja čudno potencira jarko zasićenje boja i kontrast. Ponekad čak do nivoa da snimci izgledaju kao neki jeftini i obradom sprženi slajdovi. Posebno je primetno isticanje žuto-narandžastih tonova. Na suprot tome, u crno-belom modu ne preteruje sa kontrastom.

CMOS senzor od 3 megapiksela, je dovoljno sitan da se objektiv od 4 mm i blendom f/3.0 na njemu ponaša kao 38 mm na lajka formatu, pa je jasno je da se neću obazirati na oštrinu po pixelu. Fokusiranje ne postoji kao opcija, oštro je sve dalje od metra, a kada se objektiv postavi u makro položaj oštrina je negde na oko 3 cm. Taj koncept dopušta da se i na ovako malom senzoru zamuti drugi plan ako je dalje.

Oni sa većim prstima će imati problemčić sa vađenjem microSD kartice iz baš zaguljeno postavljenog slota, posebno ako se pri tom trude i da im ne ispadne baterija.

Dosta priče, evo fotografija.

.

 

 

.

 

 

.

 

 

.

 

 

.

 

 

.

 

 

.

 

 

.

.

 

 

.

Mnogo hvala i veliki pozdrav Suzani koja mi je ustupila ovaj aparat na par dana.

2 comments

  1. Zanimljivo, podseća na lomo obradu i daje neku čar kao lomo u anolagnoj fotografiji.. Dopada mi se, mada bih više voleo da vidim neki astetski digitalac realne veličine (kao lomo) sa 50mm i nekom predefinisanom obradom, nešto kao lomo..

    1. Zašto reći „kao” kada je to upravo to na šta mislimo. Da i ja želim Lomo u istom tom poznatom kućištu, sa istim tim tražilom, samo digitalac, a ne filmaš … al da mu displej bude ispod poklopca da skroz liči na filmaš.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s