Joe Pesci kao Weegee

Nekako kao slučajno, u poslednje vreme sve češće odgledam neki film koji ima fotografiju makar kao neki deo teme. Ne mislim tu na opšte poznate priče kao što su Blowup ili Cidade de Deus koji u već toliko puta pogledani i prepričani. Samo mi je drago kada naletim na film sa takvim šmekom teme. Naravno, svačega sam se nagledao i u takvoj nekoj priči je do mene došao The Public Eye sa sve blagim čuđenjem kako nisam već čuo za taj film, a stvarno nisam.

Film The Public Eye je nešto kao drama smeštena u okruženje u kojem bi se iz Holivuda najpre očekivala priča o nekom privatnom detektivu što nosi šešir i veliki je šmeker, ali ovaj put nije to. Glavni lik je fotograf po imenu Leon Bernstein, alias The Great Bernzini, koji se kroz noći Njujorka četrdesetih snalazi fotografišući scene svačega što je u principu posao policije. Kao slučajno, ali redovno, ume baš tamo gde treba da stigne pre njih. Mislim policajaca, koji ga svi redom znaju kao tipa koji je često tamo gde su oni poslom krenuli stigao pre njih, završio svoj posao i pošto zna sve i svakoga u gradu ume da bude i koristan kao instant informator na licu mesta. On onda te svoje fotografije i brzinski otkucane priče prodaje novinama za honorarčine od po $3.oo (slovima: tri dolara) ili čak i nešto više ako je sreće ruke. I tako svake noći, samo uporno i drčno. Inače, sasvim pristojno ga glumi Joe Pesci.

Već kroz uvodnu špicu se započinje priča kroz prikaz fotografija koje u kadici izranjaju iz beline foto papira i kroz ceo film su u montaži opušteno korišćeni slowmotion crno-beli kontrastni subjektivni kadrovi. Režija, tehnika, gluma, sve je na pristojnom nivou, ali ne i priča filma. Nakon obećavajućeg početka sve počinje polako da se razvodnjava u priču o tome kako glavni lik iznenadno stiče neke skrupule, a inače je do tada živeo bez istih čak i u tragovima. Tu se pominju i neke njegove umetničke aspiracije i knjiga koju kao sprema, ali sve nekako nastavlja do kraja koji je preterano holivudično sladunjav hepiend i to malo kvari utisak o ovom filmu.

Ja ga ipak preporučujem za gledanje, baš zbog glavnog lika koji je prilično dosledno preslikan iz realnosti. Takvih fotografa je tih godina tamo i ne samo tamo bilo gomila, ali jedno ime među njima se izdvojilo i ostalo zapamćeno.

.

Charles Sodokoff i Arthur Webber šeširima skrivaju lica dok sede u “marici” / Arthur Fellig “Weegee” – New York, 1942.

.

Doslednost sa kojom je Arthur Fellig “Weegee” iskorišćen kao inspiracija za kreiranje lika “Velikog Bernzinija” je zaista vidna. Interesantan detalj u tome je na primer i kopiranje njegove improvizovane kancelarije/fotolaboratorije u velikom gepeku kola: [klik za original] [klik za kopiju]. Tipičan primer sličnosti koja prevazilazi granice sličnosti🙂

Isto kao “Veliki Barzini” i Weegee je sa velikom cigarom u zubima, velikim fotoaparatom u rukama i velikom dozom profesionalne drčnosti jurcao kroz noć u velikim kolima u kojima je nosio sve i svašta i policijski radio. Naravno, nije radio samo to. Pored Njujorka u kojem jeste uspeo da objavi knjigu fotorgafija pod nazivom “Naked City”, živeo je i radio i u Holivudu gde je kao konsultant učestvovao i na filmu “The Naked City”, pa se vratio u Njujork, a postao poznat i po izvitoperenim portretima lica poznatih.

Da li će te odgledati ovaj gore opisani film, to već vidite sami. Ja najiskrenije savetujem da pogledate priču i radove ovog legendarnog fotografa na sledećim linkovima:

Weegee’s World – Life, Death and The Human Drama, strana posvećena izložbi i publikaciji sa njegovim radovima.

New York on Fire, Images from The Gordon Archive, strana sa slabo sortiranom, matorom foto dokumentacijom na temu vatrogasnih aktovnosti u Njujorku. Weege nije jedini autor ovde postavljenig fotografija, nije naznačeno ko su sve autori.

Weegee Photography Collection, kolekcija odabranih radova iz, u gore pomenutom filmu opisanog perioda.

Photography by Weegee (Arthur Fellig) @ Getty Images

.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s